Bij Inzowijs begeleiden we een zo breed mogelijke groep jeugdigen in de thuissituatie, op school of in groepsverband. Onze ondersteuning is vaak kortdurend -maar zolang als nodig is- en oplossingsgericht. Het doel is altijd om een kind of jongere (en de omgeving) te helpen om weer zelfstandig verder te kunnen. Bij welke hulpvragen komt Inzowijs om de hoek kijken, aan welke doelen werken we concreet met onze cliënten en wat helpt hierbij? Lees het in dit tweede deel van een kijkje in de keuken!
Sep van zeven is heel intelligent en weet goed waar hij het over heeft. Hij houdt van tekenen, lezen en voetbal. Het is een jongetje dat graag geliefd is, gezien en gehoord wil worden. Echter, wanneer iets niet gaat zoals hij het in zijn hoofd had, reageert hij daar implusief en soms fysiek op. Wij bieden hem driemaal per week (shadow)begeleiding in de klas. Naast Inzowijs zijn de opvoeders, school, psycholoog en het samenwerkingsverband betrokken bij de hulpverlening.
Sep heeft met name moeite om situaties te overzien en het doel van de begeleiding is dan ook om hem gedragsalternatieven aan te bieden. Zodat hij iets anders kan inzetten en niet direct impulsief reageert. Bijvoorbeeld: naar de leerkracht gaan, stop zeggen of een vraag stellen. De begeleider is erbij in de klas, observeert en ondersteunt hem. Wanneer nodig herinnert deze collega hem aan de afgesproken alternatieven. Ook vindt deze leerling het ingewikkeld om zelf aan de slag te gaan in een klassensetting. De begeleider helpt hem dan met behulp van de zogenoemde Beertjesmethode om Sep stapsgewijs het schoolwerk zelfstandig te laten maken. Deze methode is een cognitieve aanpak waarbij de leerling leert zichzelf aan te sturen. Andere hulpmiddelen die we in deze begeleiding inzetten zijn een vragenblokje, signaleringsplan en emotiethermometer.
Madelief is elf jaar en heeft ADHD. Dit hoogbegaafde meisje danst, is muzikaal, heeft een grote belevingswereld en praat graag. Humor werkt bij haar heel goed. Wij geven Madelief driemaal per week school- en thuisbegeleiding om haar zelfredzaamheid te stimuleren. Het jeugd- en gezinsteam, school, ouders en verzorgers zijn naast ons ook betrokken.
In de klas is de begeleiding vanuit Inzowijs gericht op concentratieverbetering bij een taakje. Dit gebeurt met behulp van de time-timer, het invoeren van pauzes en het gebruik van een beloningssysteem. In de thuissituatie is het doel om haar zelfstandig te leren spelen en om het zelfvertrouwen te verbeteren. Madelief kan faalangstig zijn en vragen stellen waarop zij het antwoord zelf weet. De rol van de begeleider is om het zelfoplossend vermogen van het kind aan te spreken door vragen terug te stellen en vaardigheden aan te leren die dit meisje ondersteunen in haar ontwikkeling. Tot slot helpt een fijne structuur om rust te creëren in de dag en daarmee in Madeliefs hoofd.
We delen regelmatig praktijkvoorbeelden met je op onze website. Uiteraard zijn de namen en cases die we gebruiken fictief. Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Bekijk wat het zorgaanbod van Inzowijs is in jouw regio.