Een dag uit het leven van een zorgcoördinator

Aniek Bertram is sinds juni 2024 zorgcoördinator bij Inzowijs. Hiervoor was zij bijna drie jaar werkzaam bij ons in de rol van ambulant begeleider. Ze kende de organisatie dus goed, maar toen ze écht in haar nieuwe functie aan de slag ging, kwam er toch meer bij kijken dan ze in eerste instantie dacht. Ambieer jij deze baan of vind je het interessant om te ontdekken hoe een dag in het leven van een zorgco eruit kan zien? Lees dan snel verder!

Start van de dag

Als je werkdag begint, kijk je meestal direct of je e-mails en WhatsApp-berichten hebt ontvangen van ouders, verzorgers of begeleiders. Wat heb je gemist en waar moet je meteen iets mee? Soms start de dag echter om 09.00 uur met een intakegesprek met het gezin of een evaluatiegesprek waarbij ook de begeleider en andere betrokkenen aansluiten. Dan prioriteer je daarna wat er die dag als eerste moet gebeuren.

Dagstart met je team

Als zorgco ben je aangehaakt bij een regio. Zodoende heb je met dit kleinere team een dagstart, in Anieks geval is dat met team Utrecht. Daarin bespreek je belangrijke punten met je collega's. Het is een incheckmoment om te zien hoe iedereen erbij zit, maar ook een overleg waarin een vraag van een begeleider, een cliënt die uit zorg gaat of de uitbreiding van een werkgebied of het zorgaanbod aan de orde komt. 

Intake- en voortgangsoverleg (IVO)

In ons zogenoemde wekelijkse IVO-overleg neem je met een mix van coördinatoren van Inzowijs de intakes door die je hebt gedraaid. De casuïstiek en het plan voor de start komen aan de orde. Je collega's kunnen hierover kritische verhelderingsvragen stellen en je advies geven over het traject. Zijn er inhoudelijk nog dingen die je helder moet krijgen voor een optimale start? Is de casus voldoende veilig en voorspelbaar om op verantwoorde wijze op te pakken? Op deze manier zijn we op de hoogte van elkaars casussen en door scherp te blijven, borgen we de kwaliteit van zorg. Aniek vertelt hierover: "Hoewel deze overlegstructuur voor starters vaak een beetje spannend aanvoelt, vind ik het eigenlijk heel fijn. Je haalt namelijk altijd iets (nieuws) uit het advies van je collega's en omdat Inzowijs een platte organisatie is, voelt het écht alsof je stem telt. Daardoor neem je jezelf serieus en groei je als hulpverlener!"

Aan de telefoon

Regelmatig bel je op een werkdag met een andere (specialistische) jeugdhulporganisatie om af te stemmen over de inhoud van een casus waarbij we allebei betrokken zijn. Deze organsatie heeft vaak een regiefunctie in het gezin en is voor de cliënt op zoek naar een vervolgplek of behandelgroep. Wij worden veelal ingezet ter overbrugging. Op deze manier blijven we het kind stimuleren in de ontwikkeling en voorkomen we dat hij, zij of hen thuis komt te zitten. Wel kijken we hierbij kritisch naar de vraag: is Inzowijs de juiste partij om in te springen op deze hulpvraag of niet?

Het groeigesprek

De ochtend is waarschijnlijk voorbijgevlogen! In de middag staat er een groeigesprek gepland. Dit is een relatief nieuwe gespreksvorm bij Inzowijs waarin je met de begeleider bespreekt hoe de start van het traject is verlopen. Vragen die je stelt zijn: hoe gaat het met je, hoe is jouw start geweest, kun je alles vinden, hoe vond je het om een eerste keer een school binnen te lopen, wat heb je nog van ons nodig?

Intakegesprek op een voorschool

Wanneer je na schooltijd een intake op een voorschool hebt, zijn daarbij vaak ouders, verzorgers, een pedagogisch medewerker, de manager van de voorschool, een specialistisch hulpverlener en de zorgcoördinator van Inzowijs aanwezig. Soms ook een orthopedagoog of logopedist. Het gesprek kan bijvoorbeeld gaan over een kindje met een ontwikkelingsachterstand dat niet meekomt met de dagstructuur. Tijdens dit uur wordt besproken wie de cliënt is, wat het leuk vindt om te doen, wat nog lastig is, wat goed gaat en wat helpend is. De doelen en afspraken worden met elkaar vastgelegd. Aniek vertelt: "Voor opvoeders is dit een eerste kennismaking met onze organisatie. Zij kunnen Inzowijs leren kennen en ik krijg als zorgco een beeld van het kind en het gezin. Het kan voorkomen dat ik hem, haar of hen na deze intake een kwartier observeer in de groep bij de taakaanpak of tijdens het spelen. Ik vind het namelijk belangrijk om het kind zelf gezien te hebben, voordat ik advies uitbreng aan de begeleider hoe het traject in te steken."

Wat zijn handige competenties?

Hierboven beschrijven we vooral de verschillende afspraken die je kunt hebben. Maar tussendoor doen we nog veel meer! Je krijgt tijdens je werkdag bijvoorbeeld een appje dat er een begeleider ziek is en dat er een vervanger moet komen. Of er belt een school dat de begeleiding vastloopt. Daarbij moet je voor de zorg begint veel administratieve zaken in orde maken. Denk aan een overeenkomst met opvoeders, een offerte voor een school of individueel traject, de aanvraag van een VOG en er zit veel tijd in het maken van afspraken met betrokkenen. Het is dus fijn wanneer je oplossingsgericht bent, overzicht kunt houden, dol bent op lijstjes afvinken en nauwkeurig werkt. Ook vraagt deze veelzijdige functie om reflectievermogen, goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden en dat je als professional zorgvuldig handelt vanuit kennis en expertise.

Wat we nog meer vragen van een zorgcoördinator?

  • Een relevant hbo- of wo-diploma, bijvoorbeeld: Psychologie, (Ortho)pedagogiek of SPH. 
  • Een SKJ-registratie.
  • Werkervaring met kinderen en jongeren met ggz-problematiek, zoals: autisme, ADHD, hechtingsproblematiek, licht verstandelijke beperking of een taalontwikkelingsstoornis;
  • Hij, zij of hen is in het bezit van een rijbewijs.

“Dit is zo’n leuke baan, omdat…”

"Het is heel divers! Je doet ervaring op in zoveel verschillende gebieden en geen dag is hetzelfde. Je werkt samen met diverse afdelingen en disciplines, doet HR-achtig werk als het gaat om sollicitatieprocedures, bent inhoudelijk met casuïstiek bezig, coacht begeleiders en hebt contact met scholen. Inzowijs is daarbij een bedrijf dat veel oog heeft voor hoe het met jou gaat, zowel professioneel als privé. Een fijne, gezonde werkplek dus!"

Meer informatie

Meer weten over deze baan of over Inzowijs? Neem contact op via info@inzowijs.nl of bel op werkdagen tussen 08.45 en 17.15 uur naar 071 - 57 686 37.